Nejvíce dynamicky rostoucím segmentem jsou dle DRFG aktuálně retail parky s diskontem a logistika

U Čechů se spotřebitelské chování a zvyky mění velmi pomalu. Což je důvodem, proč se lidé po pandemii z e-shopů vrátili zpět do kamenných prodejen. Vítězem současné krize jsou díky tomu retail parky s diskontem a logistika, vysvětlil hlavní ekonom DRFG Martin Slaný.

Situace očima hlavního ekonoma Rusňákovy skupiny DRFG

Pro obchodníky jsou Češi specifickým trhem. Dle Martina Slaného z Rusňákovy skupiny DRFG za to může fakt, že nakupují převážně v řetězcích, neboť je zde téměř nulová tradice vztahu zákazník – prodejce. 

„Až do roku 89 žádný trh absolutně neexistoval. I malý stánek s novinami tak byl státní podnik. Na rozdíl od Maďarska nebo třeba Polska. V těchto zemích mohli i soukromníci prodávat noviny, ale byli tam také soukromí řezníci, malí prodejci pečiva apod. To se tam udrželo i v průběhu komunistického režimu,“ říká Martin Slaný z Rusňákovy skupiny DRFG. 

Dále dodává: „Spotřebitel byl vždy zvyklý chodit ke svému konkrétnímu prodejci toho či onoho zboží.“

Vítězi jsou podle Slaného logistika a retail parky

„Až následně, když nastoupila tržní ekonomika, proběhla jakási transformace a boom velkých prodejen a hypermarketů vyletěl neuvěřitelnou rychlostí. Dynamika budování retailových ploch byla tehdy skutečně neuvěřitelná. Aktuálně je Česko v objemu retailových ploch na hlavu skoro srovnatelné se Západem,“ uvedl. 

Pandemie covidu prý nezapříčinila žádný zásadní zlom. Lidé pouze na omezenou dobu přestali nakupovat a poté spotřebu opět nahradili. 

To samé platí i pro skokový nárůst tržeb v e-shopech. I ten se nyní vrátil k předpandemické dynamice. 

„Tržby v e-commerce nyní klesají již několikátý měsíc v řadě. Mohlo by se zdát, že je sektor v problémech. On se přitom pouze vrací k předcovidové situaci,“ pokračuje hlavní ekonom investiční skupiny Davida Rusňáka, která se zabývá dluhopisy a investičními fondy.

Dlouhodobým trendem jsou zejména posilující prodeje v diskontech. Ačkoliv to sice nastartovala minulá krize, růst tržeb v tomto segmentu rapidně pokračoval i během expanze. A pokračuje i nadále. 

Autor: Michal Pecka

Related posts