Firma roste a tím pádem potřebuje zákonitě i větší kancelář, víc stolů, víc židlí, možná větší zasedačku. Ale to, o kolik zvětšíte prostory firmy není tolik důležité jako samotný růst firmy. Někdy je to dokonce právě přebytek prostoru, který zhoršuje efektivitu a soudržnost celého týmu.
To, kolik prostoru potřebuje právě vaše firma není čistě technická otázka. Musíte se na to podívat nejen z pohledu nákladů, protože stěhování firem bývá náročné jak finančně, tak logisticky, ale také z pohledu firemní kultury, koncentrace i spolupráce zaměstnanců.
Ne vždy znamená větší prostor i víc možností
To, co na papíře vypadá krásně, může v reálu být neefektivní či dokonce nepříjemné. Řeknete si, že ve větší kanceláři bude mít každý své místo, svůj osobní prostor, ale ve skutečnosti to může působit jako izolace. Lidé si přestanou povídat. Tým se začne dělit na ostrůvky. Komunikace, která dřív bývala rychlá a běžná, sklouzne do nekonečných e-mailů.
Víc, víc a víc
Stěhování firem do větších prostor s sebou nese spoustu dalších nákladů. Nejen ty na samotné stěhování, ale především ty, co přijdou pak. Můžete očekávat vyšší náklady na provoz, topení, úklid i techniku. A co vás možná zaskočí, je taky hromadění. Čím víc prostoru budete mít, tím větší bude vaše potřeba hromadit víc nábytku, krabic, dekorací a víc všeho toho co právě nepotřebujete, ale co kdyby se to někdy hodilo.
Když méně znamená více
V menších firmách to někdy není prostor, co jim schází, aby mohly naplnit svůj potenciál. Může to být spíš nedostatek soustředění, chybějící přirozená interakce nebo zbytečně komplikovaná vnitřní pravidla a postupy. Zkuste se nejdřív zamyslet nad tím, co skutečně potřebujete, podpořte vztahy na pracovišti a propojte jednotlivé týmy. Možná stačí stávající prostory jen upravit a lépe promyslet tak, aby byly správně osvětleny, měly dobrou akustiku a dostatek klidových i sdílených částí. Možná pak zjistíte, že vám to tak všem vyhovuje mnohem víc.